En guide för att förstå 3D-renderingsprocessen

Termen 3D-rendering är processen att skapa en bild med hjälp av datorprogram. En enkel översikt över processen är som följer:

1. En 3D-konstnär modellerar scenen.
2. Material sätts upp (glas, betong, tegel etc).
3. Belysning är inställd.
4. Bilden beräknas (rendera bilden).

Inom arkitektur är målet att skapa en fotorealistisk bild som exemplet nedan. Kolla in vårt blogginlägg om Architectural Rendering 2019

Vi hittar ett bra sätt att bättre förstå 3D-rendering är att se några exempel. Bläddra gärna igenom sidorna nedan och kom sedan tillbaka för lite mer djupgående information om 3D-renderingsprocessen och dess användningsområden.

• Arkitektonisk återgivning
• Invändig rendering
• 3D-planritningar
• Produktrendering
• Virtuell verklighet

3D-RENDERING I MER DETALJER

3D-rendering hänvisar till att anpassa ett objekts likhet i form av en bild. 3D-rendering – både teknisk och konstnärlig – använder 3D-programvara för att skapa bilder för att bättre förklara eller marknadsföra koncept och design. Användningen av tekniska ritningar eller CAD-designer är vanligt vid skapandet av 3D-modeller. Efter att ha skapat 3D-modellen lägger 3D-konstnären till ljus, texturer och kameror. Det sista steget i processen som kallas “Rendering” är där 3D-mjukvaran beräknar alla indata för att skapa en tvådimensionell bild. Dessa bilder kan användas som stillbildsrendering av en enda bild, sys ihop till en animation eller skapas direkt i realtidsprogram som videospel.

Några av de vanligaste applikationerna för 3D-rendering inkluderar; arkitektoniska renderingar av fastigheter, invändiga renderingar av rum och utrymmen och produktrenderingar. 3D-renderingar är också standard för att visualisera prototyper för entreprenörer. 3D-modellering och rendering är mycket flexibla, så det är möjligt att skapa en 3D-rendering av nästan vad som helst tänkbart.

FÖRSTÅ 3D-RENDERINGSPROCESSEN

Metoden nedan beskriver 3D-rendering av 2D-bilder. Även om processen är uppdelad i steg, följer en 3D-artist inte alltid denna ordning och kan hoppa mellan processer. Att förstå kundens vision är till exempel en kontinuerlig uppgift genom hela ett projekt.

STEG 1: FÖRSTÅ KUNDENS VISION

För att bygga en modell måste en 3D-konstnär förstå projektet. Med hjälp av planer, skisser och referensbilder från kunden, börjar en 3D-konstnär med att visualisera projektet i hans eller hennes huvud. Från denna punkt kommer man vanligtvis överens om kameravinklar baserat på de tvådimensionella planerna.

STEG 2: 3D MODELLERING

3D-konstnären använder specialiserad 3D-modelleringsprogramvara för att skapa en digital modell. Denna fas är analog med att bygga strukturen för en fysisk modell, förutom att modellen bara existerar digitalt. Kolla in den här listan med gratis 3d-modelleringsprogram.

STEG 3: MATERIAL OCH TEXTURERING

3D-konstnären applicerar bilder på 3D-modellerna för att få dem att se så realistiska ut som möjligt. Detta steg är analogt med att måla en fysisk modell eller limma material och fotografier på den. I de flesta fall finns det även materialinställning. Detta syftar på inställningarna som styr om något är matt eller glansigt. Konstnären kan också modifiera ytornas grovhet och många andra parametrar beroende på vilken programvara som används.

STEG 4: BELYSNING

3D-konstnären sätter upp ljus i 3D-scenen för att replikera verklig belysning. Denna process liknar det sätt som en fotograf eller videograf skulle ställa in belysning före fotografering med tillägget att 3D-konstnären behöver för att ställa in solljuset och eller omgivande rumsbelysning.

STEG 5: RENDERING

Återgivning är när datorn genererar 2D-bilden eller bilderna från scenen som skapats i stegen ovan. Det är analogt med att ta ett foto i den fysiska världen.

Återgivningen kan ta allt från en bråkdel av en sekund till flera dagar. Återgivningstiden beror på scenens komplexitet och önskad kvalitet. Denna process slutförs enbart av datorn. I vissa fall renderas bilder på stora kluster av datorer som kallas renderfarmar.

Steg 6: FÖRFINING

Under raffineringen tillhandahålls processutkast till klienten för feedback, vanligtvis i ett lågupplöst format för att påskynda revisionsprocessen.

Konstnären gör de begärda ändringarna av scenen, texturer och ljus tills önskat resultat uppnås. I allmänhet kan ändringar göras oberoende: till exempel kräver de flesta ändringar av modellen inte att textureringen uppdateras.

STEG 7: SLUTLIG LEVERANS

Den överenskomna slutgiltiga 2D-bilden eller -bilderna tillhandahålls kunden. Beroende på önskad upplösning kommer bilderna att tillhandahållas i ett specifikt format för att stödja och storlek. För webben är bilder i allmänhet optimerade i medelstor jpg, medan för tryckta bilder är högupplösta råfiler.

ANVÄNDNINGAR FÖR 3D-RENDERING

Nu när du förstår renderingsprocessen bättre, låt oss komma till den roliga delen: Vad kan rendering göra för dig?

Du kan 3D-rendera nästan vad som helst. Rendering är ekonomiskt och bekvämt. 3D-renderingar låter dig se din design långt innan konstruktion eller tillverkning, så det underlättar förfining och bättre övergripande design.

Genom animering kan du visa upp komplexa simuleringar! Dagens 3D-modelleringsprogram har fysikaliska motorer för att simulera krafter på material. Dessa simuleringar kan visa en struktur under stress eller en båt som studsar genom vågor. Flödet av människor genom byggnader kan simuleras för att ta reda på det mest effektiva arrangemanget av rum eller utgångar och produkter som exakt visas i användning i den önskade miljön.

Kunder kan också välja att vara marknadsföringspionjärer och välja unika 3D-renderingsprogram. Virtuell verklighet är något som många utvecklare och marknadsförare experimenterar i sina utställningslokaler och webbplatser. Rendering möjliggör en mer dynamisk upplevelse för kunderna. Uppkomsten av 3D-utskrift gör också 3D-modeller mer praktiska, eftersom din design kan visas i den verkliga världen. 3D-utskrift tillåter utvecklare att både ha 3D-bilder och animationer tillsammans med en fysisk modell för deras showroom allt från en leverantör.

Nedan är en lista över några av de vanligaste branscherna som 3D-rendering används:

• Arkitektonisk återgivning
• CGI i filmer
• Medicinsk bildbehandling
• Säkerhetsträning
• Miljösimuleringar
• Produktprototyper
• Engineering
• Virtuell verklighet
• Videospel

VAD KOSTAR 3D-rendering?

Det finns ett brett utbud av priser när det kommer till 3d-rendering, varför tar vissa företag 10 000 SEK medan andra kostar 100 000 SEK? Vi skrev en djupgående artikel för att svara på exakt denna fråga.

Läs mer om priser för 3d-rendering

GRATIS 3D-PROGRAM

Om du är DYI-typen, varför inte dyka i dig själv. Av denna anledning har vi skapat en lista över några av de bästa gratis 3D-renderingsprogram som är tillgängliga för dig. Var dock varnade för att 3D är en karriär och inte något du kan plocka upp under en helg, men det kan vara kul att prova på grunderna och ta tag i fötterna.