Marknadsföring vs SEO

Inkommande Marknadsföring vs SEO: Vilket är bättre för din webbplats?

Om du precis har börjat på nätet, eller forskar sätt att främja din webbplats, har du snubblat förmodligen på termerna SEO och inkommande marknadsföring några gånger vid det här laget. Du kanske har även läst några artiklar om dessa ämnen, och har ett bra grepp om vad de betyder. Men vilken är bäst?

På denna sida, vi ska förklara det värde som SEO och inkommande marknadsföring kan tillföra din hemsida, och undersöka inkommande marknadsföring vs SEO argument lite mer ingående. När du är klar med att läsa den här artikeln, bör du ha en bättre uppfattning om vad dessa taktik innebär, och varför de är nödvändiga för marknadsföring på nätet.

Vad är inkommande marknadsföring?

Inbound marknadsföring avser marknadsföringsaktiviteter som äger rum efter en besökare hittar din webbplats eller lär sig om ditt varumärke. Några vanliga inkommande marknadsföringsmetoder är sociala medier, videor, blogging, e-postmarknadsföring, 3d modellering och SEO innehåll skriva och marknadsföring (whitepapers, guider, how-tos, etc.).

Till skillnad från traditionell marknadsföring, som ibland kallas interruptive, ger inkommande marknadsföring riktade meddelanden och information efter att en webbplats hittats. Istället för att försöka i stort sett vädja till publiken genom reklamfilmer eller annonser, visar inkommande marknadsföring uppmaningar (eller CTA) efter att någon redan har hittat din webbplats eller tjänster.

I huvudsak är inkommande marknadsföring handlar om att ge din målgrupp vad de behöver när de behöver det. Istället för att fokusera på att försöka få in trafik som kan eller inte kan vara relevant, inkommande ansträngningar göra det mesta av den trafik du vill ha och behöver genom att erbjuda dem innehåll eller information som är önskvärt, hjälpsam, och intressant.

Vad är SEO?

SEO, som är en förkortning för sökmotoroptimering, hänvisar till någon handling vidtas för att bättre optimera din webbplats för ideal prestanda i sökmotorer. SEO är en bred term som täcker en mängd olika åtgärder, och en hel del faktorer på din webbplats bidra till SEO.

Generellt sett är SEO något du gör för att öka sannolikheten för din webbplats ranking högre, eller oftare, i sökresultaten. Om du skriver sökordsrik produktkopia med målet att rangordna bättre för sökorden i det stycket, är du i huvudsak optimera din webbplats. Men SEO består inte av bara en eller två saker: det är en större gruppering av flera taktik som arbetar tillsammans för att förbättra din webbplats.

För att ha en väloptimerad webbplats måste du uppfylla ett antal krav. Dina riktade sökord måste användas rätt antal gånger, din sida titlar måste optimeras, din webbplats navigering och webbadresser måste vara ren och lätt att förstå, måste du ha hög kvalitet länkar … listan kan göras lång. SEO är också ständigt utvecklas, så nya metoder poppar upp medan äldre faller i oförtjänst ofta.

Hur är digital marknadsföring och SEO olika?

På ytan kan det verka som inkommande marknadsföring och SEO är mycket olika. Inkommande marknadsföring fokuserar på att omvandla trafik till leads eller köpare genom att erbjuda rätt innehåll eller erfarenhet, medan SEO fokuserar på att locka mer trafik genom att förbättra din webbplats ranking. Det finns dock en sak som dessa två metoder har gemensamt: det mänskliga elementet.

SEO handlar inte bara om att förbättra din ranking – det handlar om att få din hemsida framför fler besökare, nå fler potentiella kunder, och hjälpa fler människor att hitta vad de letar efter. Likartat handlar inkommande marknadsföring om att ge de där besökarna och leder vad de söker, och hjälper dem att lösa sina problem.

Inkommande marknadsföring och SEO fokusera på olika stadier av försäljningsprocessen. SEO handlar om att locka, medan inkommande marknadsföring gör det övertygande. Men när det görs bra, de kommer samman för att bilda en sammanhållen, effektiv försäljningsstrategi.

Vilket är bättre för din webbplats?

När det gäller inkommande marknadsföring vs SEO, din webbplats bör ha strategier för både – inte det ena eller det andra. Båda är oerhört viktiga för att inte bara locka relevant trafik, men också för att omvandla dessa besökare till kunder.

Utan SEO, det är osannolikt att du kommer att få rätt sorts trafik du behöver. SEO ökar synligheten för din webbplats, och ser till att du rankar för de sökord som är mest relevanta för ditt företag. Utan SEO, skulle du behöva förlita sig på word of mouth, länkar, eller betald reklam som finns.

Utan inkommande marknadsföring, din SEO ansträngningar bara inte skulle löna sig. Kunderna vill ha och behöver skäl att lita på dig, och att välja ditt företag framför de många andra där ute. Genom att ge dem innehåll (bloggar, artiklar, nedladdningar) eller information, eller genom att interagera med dem (sociala medier, e-postmarknadsföring) ställer du dig själv bortsett från konkurrenterna.

Inkommande marknadsföring utan SEO är meningslöst eftersom det innebär att ditt stora innehåll inte kan hittas snabbt eller tillförlitligt nog att göra en skillnad. SEO utan inkommande marknadsföring är ineffektiv eftersom kunderna kan och kommer att lämna webbplatser som inte uppfyller deras behov, oavsett hur väl de rank. Därför rekommenderar vi båda.

Hur kan jag komma igång med SEO och inkommande marknadsföring?

Här är några tips för att komma igång med sökmotoroptimering eller inkommande marknadsföring (eller båda!) på din webbplats:

1. Se till att du har tagit varje tillfälle att få dina sökord på plats. Detta inkluderar innehåll på sidan, rubriktaggar, bildr-ggstag, i navigeringslänkar och så vidare. Även om det inte hjälper med rangordning, bör du också sätta dem i din sida meta beskrivningar, alltför.

2. Se till att allt innehåll du utvecklar enkelt finns via förstasidan (eller eventuella målsidor) på din webbplats. Om ingen kan hitta den kan ingen dra nytta av den!

3. Uppmuntra och be om länkar från relevanta webbplatser. Ju fler länkar din webbplats får från auktorativa webbplatser, desto bättre kommer det att rangordna.

4. Se till att du delar ditt innehåll regelbundet på sociala medier. Även länkar från sociala medier inte hjälper din SEO direkt, den exponering du får där kan resultera i interaktioner med potentiella kunder, och spridningen av ditt innehåll till andra webbplatser som kanske vill länka dig.

5. Innan du lägger till en ny del av innehållet, se till att det är relevant och hjälpsam, och faktiskt löser ett problem som en kund kan ha. Skriv inte bara ett blogginlägg för att du gillar ämnet. Kommer det att hjälpa någon? Är det användbart?

6. Inkommande marknadsföring handlar om att vinna förtroende för att så småningom stänga en försäljning. Du förmodligen inte kommer att kunna sälja något till en konsument första gången de ser din webbplats eller höra ditt varumärke. Inte översvämma dem med popup-fönster första gången de besöker – men överväga att göra vissa inriktning för återkommande kunder.

Du kan också läsa populära bloggar för att få råd om SEO och inkommande marknadsföring, liksom andra online-marknadsföring ämnen.