Hemsida eller Blogg

Vilket är rätt för ditt företag?

Om du driver en tegel och murbruk företag som ännu inte har en online-närvaro, eller överväger att starta ett nytt företag, är chansen att du har en uppfattning om hur viktigt det är att hittas på nätet. Konsumenter och företag använder i allt större utsträckning Internet för att hitta nya butiker, leverantörer och partners. Så även om dina produkter endast säljs offline, är det fortfarande avgörande att ha någon form av online destination som kan ge åkare med den information de behöver.

Du kanske undrar om en webbplats eller blogg är den bästa passformen för ditt företag. Har ditt småföretag verkligen behöver en särskild webbplats till dina 3d visualisering? Eller skulle en blogg vara bättre för att hålla kunderna informerade, eller engagera sig med nya leads på nätet? Ring  att tala med en strateg om digitala marknadsföringsplaner från oss, eller fortsätt läsa för att lära dig mer om skillnaderna mellan webbplatser och bloggar, och som är rätt för ditt företag.

Fördelar med att ha en företagswebbplats

Att ha en webbplats för ditt företag, även om du inte gör några affärer på nätet, är ett smart drag. Ett företag webbplats kommer att ge potentiella kunder någonstans att gå om de söker efter ditt varumärke, snarare än att bara titta på lokala sökresultat eller kartor.

Även en liten webbplats med bara några sidor är tillräckligt för att förbättra sannolikheten för sökningar väljer du för de produkter eller tjänster de önskar. Du kanske tänker på en webbplats som något mycket stort som kräver komplex grafisk design eller omfattande copywriting, men detta är inte alltid fallet. Du kanske bara behöver en hemsida och några få stödsidor (som företagets historia, allmän information, kontaktinformation och så vidare).

Naturligtvis kan ett företag webbplats göra mer än att förse befintliga kunder med kontaktinformation, eller tjäna människor som söker efter ditt varumärke. En liten innehåll marknadsföring, länk byggnad, eller lokala SEO kampanj kan bidra till att du rankar för breda sökord i ditt område, öka ditt rykte på nätet, och ge potentiella leder med värdefullt innehåll som kommer att hålla dem kommer tillbaka för mer.

Ett företag webbplats kan inte bara ge kunderna ett enkelt sätt att kontakta dig, men kan öka din närvaro på nätet och göra det mer sannolikt att de som söker upp dina produkter eller tjänster kommer att hitta dig.

Fördelar med att ha ett företag blogg

Om en webbplats verkar vara för mycket arbete, har du en begränsad budget, eller om du vill kommunicera med dina kunder på ett mer personligt plan, en blogg kan vara ett bättre val. Business bloggar kan oftast inrättas gratis, eller för en mycket liten investering, på plattformar som WordPress, Blogger, Tumblr, Typepad, och flera andra.

Bloggar ger ditt företag ett sätt att lägga upp uppdateringar som nuvarande kunder kommer att finna hjälp. Om ditt företag exempelvis underhåller en blogg kanske du använder den för att rapportera om nya produkter som finns i lager, eller särskilda kampanjer som pågår i din butik. Bloggar har vanligtvis en mer personlig ton, och intressant innehåll är mer sannolikt att delas från en blogg.

En blogg är billig, och kan vanligtvis upprätthållas av en eller två medlemmar i ditt team. Men själva karaktären av en blogg kräver frekventa uppdateringar: till skillnad från en webbplats, bloggar förväntas uppdateras med nytt innehåll minst en eller två gånger i månaden. Kunderna är osannolikt att läsa eller lita på föråldrade innehåll, så du kommer att behöva vara mycket uppmärksam på hur mycket tid som spenderas på ditt företag blogg.

Vilket är bäst för dig?

Webbplatsen vs blogg argument inte har ett definitivt svar. Vissa företag tycker att helt enkelt ha en blogg är tillräckligt för att etablera sin närvaro på nätet, särskilt om de redigerar deras tema eller hud för att inkludera viktig kontaktinformation. Å andra sidan ser andra företag inte ett behov av att blogga, och helt enkelt skapa små webbplatser som tillåter dem att vara lättare att hittas.

Bloggar ger företagare en möjlighet att kommunicera på ett mer personligt plan, och skapa och enkelt distribuera delbart innehåll, men de kommer med förväntningar om frekventa uppdateringar. Å andra sidan behöver en företagswebbplats inte uppdateras lika ofta, eftersom kunderna förväntar sig att de har statiskt innehåll. Men en webbplats kräver vanligtvis en större investering, och vissa grafisk design eller copywriting färdigheter.

Både webbplatser och bloggar kan öka din synlighet på nätet, och se till att kunderna hittar det de söker. Båda kan hjälpa dig att rangordna för viktiga sökord. Men behöver du verkligen välja mellan bloggar och webbplatser? Varför inte göra båda?

Varför inte båda?

En webbplats eller blogg kan dramatiskt påverka din närvaro på nätet, och öka din räckvidd i stor. Men behöver du verkligen välja mellan de två? Många företag väljer att investera i både en webbplats och en blogg, och resultaten kan ibland bli dramatiska.

I samband med ett företag webbplats, en blogg kan vara ett mycket kraftfullt verktyg för att öka medvetenheten och bygga kvalitet länkar. Om du skriver ett bra inlägg på något i din bransch, och det är ofta delas, du kommer sannolikt att se kunder besöker din webbplats på grundval av det inlägget. Dessutom kan bloggar ge kunderna något att läsa när de kommer till en annars statisk eller vintergröna webbplats, och kan öka ditt varumärke affinitet.

Att ha en företagswebbplats kopplad till din blogg ger också ett enklare sätt att hitta kontaktuppgifter, eller lära dig mer om vad ditt företag har att erbjuda. Också, en vintergröna webbplats med sökordsrika kopia och mer kraftfulla länkar kommer sannolikt att rankas väl, och väcka uppmärksamhet från potentiella kunder.

En blogg på egen hand skulle kunna förvirra shoppare eller leder som försöker hitta information som en enkel blogg bara inte erbjuder, som driftstimmar, historia, eller kontaktinformation. Å andra sidan, en webbplats på egen hand kanske inte har tillräckligt med innehåll för att bygga länkar eller inspirera sociala aktier, som båda är mycket viktiga för att göra ditt företag mer populärt på Internet.

Så medan både en blogg och hemsida är kraftfulla verktyg individuellt, de är ännu mer kraftfull när de används tillsammans – särskilt när de delar målet att främja ditt företag på nätet. Även om du inte säljer något på din webbplats eller blogg, kan du fortfarande öka sannolikheten för offline försäljning genom att ge dina kunder rätt sorts innehåll och information vid rätt tidpunkt.