Länk Byggnadskvalitet vs Kvantitet

Vilket är viktigare?

När det gäller att bygga länkar till din webbplats, kanske du undrar om att ha massor av länkar är bättre än att ha några länkar från hög myndighet eller betrodda webbplatser. Är kvantitet viktigare än kvalitet, eller bör dina ansträngningar spenderas på att försöka uppnå en riktigt bra länk vs hundra okej sådana?

På den här sidan kommer vi att undersöka skillnaden mellan länkbyggnadskvalitet och kvantitet, varför både länkvolym och myndighetsfråga och erbjuder några tips för att bygga, uppnå eller tjäna bra länkar som kan öka din publik och domänmyndighet.

En kort introduktion till länk byggnad

Länkbyggnad är processen att manuellt skapa eller uppnå länkar till en specifik webbplats, sida eller innehållsbit. Detta kan göras genom att lägga till länkar själv från en annan webbplats eller sida, genom att fråga andra webbplatsägare för länkar, och så vidare.

Google, och andra sökmotorer, förlitar sig på länkar för att fastställa en webbplats myndighet och var den ska rankas i sökresultaten. På grund av detta, länk byggnad är en mycket vanlig tjänst som erbjuds av SEOs och Internet-företag marknadsföring. I de flesta fall behöver en webbplats länkar för att rankas väl, och det kan vara mycket svårt att uppnå dessa länkar utan rätt kunskap eller erfarenhet.

Liknar länk byggnad är länk tjänar, vilket innebär att länkar ges till webbplatser naturligt, med liten eller ingen uppsökande. Termen länk tjäna används vanligtvis för att beskriva processen att skapa innehåll som tjänar länkar lätt – till exempel ett inlägg på en populär blogg, en hjälpsam guide eller hur-till sida, och så vidare. I det här fallet är fokus mindre på att manuellt bygga länkar och mer på att skapa den typ av innehåll som kommer att locka länkar utan mycket hjälp.

Bygga en hög volym av länkar

När länk byggnad var fortfarande ung, försökte webbansvariga att bygga så många länkar till deras webbplats som möjligt genom metoder som blogg kommentera, sitewide länkar sidfot, deltar i länk kataloger, och så vidare. Ju fler länkar en webbplats hade, desto bättre, och desto mer sannolikt var det att rankas högt i resultaten för olika sökord och frågor.

Det är svårt att förneka vikten av att ha en massa länkar. Saker och ting har dock förändrats. Sökmotorer är nu kunna bättre bestämma relevansen av länkar, och kan känna igen onaturliga länkar relativt lätt. Det kommer inte att se konstigt om din marknadsföring blogg får ett par länkar från andra marknadsföring bloggar, men det kommer att bli misstänksam om du plötsligt får ett hundra inkommande länkar från icke-närstående bloggar eller webbplatser med någon historia som helst.

Också, den takt som du skaffar länkar är viktigt. Webbplatser tenderar att naturligt locka länkar i långsamma droppar, med några skurar här och där (om de omfattas av nyheterna, till exempel). Om du regelbundet få 50 länkar i månaden, kommer det inte att bli några problem-men om du går från 50 till 5000, sedan tillbaka till 50, sökmotorer kommer förmodligen (rättmätigt) misstänker något skumt pågår.

Även om det är önskvärt att ha många länkar är det riskabelt, särskilt om du inte förvärvar dem naturligt. Det är därför det är nu bättre att fokusera på kvalitet än kvantitet.

Bygga länkar av hög kvalitet

Nu när sökmotorer kan känna igen relevans, uppsåt, och länka mönster, har det skett en förändring i attityden hos dem som bygger länkar. Istället för att fokusera på att förvärva länkar från varje källa möjligt, de flesta länk byggare försöker skaffa länkar från betrodda källor som har högre PageRank, eller ses som auktoritativa resurser.

Att få en länk från en webbplats med auktoritet eller förtroende kommer inte bara att öka mängden exponering innehållet eller webbplatsen länkade får: det kommer också att lägga till en kraftfull uppsving för myndigheten i den länkade webbplatsen. Till exempel, om en nationell nyhetswebbplats täcker ett ämne och länkar till en av dina sidor som en resurs, är det i princip säger vi litar på den här länken. Läsarna kommer att lita på det, och så kommer sökmotorer. Detta är bara ett exempel på en högkvalitativ länk.

När det gäller länken byggnad kvalitet vs kvantitet argument, det finns nu ett tydligt svar, tack vare Googles algoritm uppdateringar och skiftande åsikter om dem på nätet.

Är länkkvalitet viktigare än kvantitet?

Ja, absolut. Om mängden av länkar var viktigare än kvaliteten på dem – det vill säga kvaliteten på källan – det skulle vara otroligt lätt för webbplatser att spelet sökmotorer genom att bygga hundratals länkar på orelaterade eller spammiga webbplatser. Som vi nämnde var detta en gång en vanlig praxis, men Googles algoritm uppdateringar nu straffa webbplatser som gör detta.

Bara en länk från en allmänt läst nyhetswebbplats, en populär blogg, eller en annan högkvalitativ resurs kan ge så mycket värde som hundra länkar från andra källor. Om Google litar på den webbplats som du har länkats från kommer den också att lita på den länken. En följd länk är i huvudsak en redaktionell sigill godkännande.

Med detta sagt, vissa länkar kan ha rel = nofollow taggen bifogas dem. Denna del av HTML, som vanligtvis används på sociala medier eller i kommentarsavsnitt, hindrar sökmotorer från att visa länkar som emot det redaktionella godkännandet. Vissa stora webbplatser kan använda denna tagg i organen i sina inlägg av olika skäl. En nofollow länk inte tekniskt bära någon makt – men det kan leda till ytterligare länkar som gör. Så även en nofollow länk kan vara mycket fördelaktigt, och vara mer kraftfull än ett par dussin följt dem från lägre kvalitet webbplatser.

Vad är några kvalitet länk byggnad och tjäna tips?

Om du försöker komma igång med en kampanj för länkbyggning, eller vill tjäna några högkvalitativa länkar till din webbplats, följer här några tips som kan komma igång:

• Om du kontaktar någon för att be om en länk, hålla din e-post kort och koncist. Få rätt till saken, och inte smickra dem, tigga om en länk, eller förklara att du försöker bygga länkar. Ditt innehåll ska driva begäran, inte ditt behov av en länk.

• Håll dig så relevant som möjligt. Om din hemsida säljer möbler, det är osannolikt att en bloggare intresserad av en sund livsstil kommer att vilja länka dig.

• Var inte rädd för avslag – du får aldrig veta om du kommer att få en länk tills du försöker. Sikta högt. Även stora nyheter webbplatser och bloggar är i behov av bra berättelser, så ge dem en!

• Du kommer förmodligen att behöva skicka många platser och e-post tills du äntligen får ett ja. Under tiden, fokusera på att bygga din myndighet online via sociala medier, gäst inlägg, eller kommentera på webbplatser.

• Betala inte någon för en länk – Google bestraffar aktivt webbplatser som visar sig delta i länk köp och försäljning system.

• Be om feedback i dina platser, särskilt om du är ny. Vissa redaktörer eller bloggare kan vara trevligt nog att berätta varför ditt innehåll inte klippa det för dem, vilket är värdefull information du kan använda för att förbättra din strategi.

Framför allt bör ditt fokus ligga på att bygga den typ av innehåll som folk vill läsa, dela och prata om. Även länkar kanske inte kommer naturligt att du först, och du får kämpa med uppsökande processen, så småningom kommer du att bygga en följande som inte kan vänta med att dela ditt senaste inlägg eller kommentera din blogg.

Länk byggnad kan vara svårt, men inte avskräckas! Alla var tvungna att börja någonstans. Om du känner för att ge upp, kan du alltid be om hjälp, eller konsultera en expert för ytterligare råd.

Hur kan jag komma igång med länkbygge?

Om du vill komma igång med länk byggnad-eller länk tjäna-vidta små steg. Först, fokusera på att göra innehållet på din webbplats det bästa det kan vara. Skapa värdefulla resurser eller sidor, posta i bloggen eller utveckla videor och infografik som folk kommer att vilja dela. Börja sedan att nå ut till dem i din bransch, be om länkar. Med rätt tillvägagångssätt och några bra innehåll på din hemsida, hittar du det är lättare att få dessa länkar än du kanske tror!

Behöver du hjälp med din länk byggnad? Vet inte var du ska börja? Vi kan hjälpa er. Ta en titt på våra program länk byggnad, eller våra program innehåll marknadsföring, att lära oss hur vi kan öka din ranking, få ditt innehåll hittas, och tjäna kraftfulla, långvariga länkar till din webbplats.